Sociala medieappar, barn och fritidshem.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Vår studie siktar på att öka kunskap och förståelse kring barns erfarenheter i sociala medier och hur deras deltagande i sociala medier är en del av deras vardagsliv och i fritidshemmet samt om det finns skillnader utifrån sociala kategoriseringar som genus och ålder. Studien förlitar sig på en kvantitativ studie i form av webbenkäter där vi fick in 64 svar. Bakgrunden som presenteras i vår studie är rapporter från internetstiftelsen och rapporter från statens medieråd och vår tidigare forskning tar bland annat upp forskning kring genus, identitetsskapande, barns uppväxt i den digital miljön, barns sociala kommunikation på sociala medier och vilka risker som finns. Teoretiska utgångspunkter som presenteras i vår studie handlar praktikgemenskaper och alliansbildningar. Resultatet på studien som presenteras bekräftar vårt bakgrundskapitel och vårt tidigare forsknings kapitel. Resultatet visar att användning av sociala medier och erfarenheterna kring det påverkas av olika sociala kategoriseringar som kön och ålder. Resultatet visar även att barns sociala medieerfarenheter i deras vardagsliv plockas in i fritidshemmet, resultaten visar vilka risker och möjligheter det finns i den pedagogiska implikationen på fritidshemmet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)