Samverkan med föräldrar ­ En enkätstudie gjord bland 16 pedagoger i förskola och skola

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: __________________________________________________SyfteEtt gott samarbete mellan hem och förskola/skola är viktigt för barnets välbefinnande och lärande. Genom att haett väl fungerande samarbete mellan föräldrar och pedagoger så främjar det till goda förutsättningar för eleversutveckling och inlärning. Syftet med detta examensarbete var att vi ville få en inblick i och lägga fokus på hurpedagogers föräldrakontakt fungerar i förskola kontra skola. Vi ville öka insikten och kunskapen kring de olikasamverkansformer som råder och urskilja eventuella likheter eller skillnader mellan förskola och skola.MetodMetoden som har använts i uppsatsen är en enkätstudie gjord bland 16 pedagoger i förskola och skola. Vistuderade litteratur som fungerat både som fördjupning av kunskaper samt som bas för utformningen avenkäterna. Vi analyserade och diskuterade våra resultat och kopplade ihop dessa med relevant litteratur. Denkommunikation som existerade mellan oss lärarstudenter och svarspersoner skedde till stor del via elektroniskväg, så kallad e-mail och Internet. Sammanställningen av enkäterna bearbetades med hjälp av datorns teknik dådenna metod underlättade och var ett smidigt tillvägagångssätt i uppsatsen.ResultatEtt intressant resultat som framkom både i vår undersökning och i litteratur som vi har behandlat är att trygghetskapas för barnet genom en god fungerande föräldrasamverkan. En god föräldrakontakt resulterar till att bådepersonal på skolan, elever och föräldrar påverkas positivt. En viktig slutsats är att ett gott samarbete tillsammansmed föräldrar är en grundläggande och betydelsefull del i den pedagogiska verksamheten. Genom att ha studeratläroplanerna Lpfö 98 och Lpo 94 som lägger stor vikt vid en bra fungerande samverkan mellan hemmet ochskolan, så blir konsekvenserna att detta bidrar till att ge eleven bästa möjliga förutsättningar att lyckas i skolan.Samverkan innebär delvis att pedagoger, föräldrar och elever utför målinriktade samarbetsformer för att främjaelevens sociala som kunskapsmässiga utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)