Produktnedläggning : Två företags rutiner för avveckling av produkter

Detta är en Kandidat-uppsats från Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

Sammanfattning: Produktnedläggning är ett sätt för företag att få bort produkter som inte presterar tillfredsställande. Tidigare studier har visat att företag med ordentliga rutiner kring produktavveckling har kunnat tillgodogöra sig flera fördelar i form av bland annat bättre lönsamhet och försäljning. Ändå har forskning visat att de flesta företag inte har några formella rutiner för nedläggning av produkter och att produktnedläggning inte ses som lika viktigt som andra produktaktiviteter. Av den anledningen studeras i denna uppsats hur väl utvecklade rutiner två utvalda företag har för avveckling av produkter. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur två utvalda företags rutiner för produktnedläggning ser ut. Resultaten jämförs sedan med den teoretiska referensramen samt mellan företagen i fråga för att urskilja likheter och olikheter. Till denna uppsats har en kvalitativ metod använts för att klargöra hur företag går tillväga vid nedläggning av produkter. Genom intervjuer med AB Karl Hedin och Spendrups Bryggeri AB har empirisk data samlats in för att möjliggöra jämförelser företagen emellan samt med den teori som sammanställts.     De två studerade företagen har helt skilda förfaranden kring produktavvecklingar. Spendrups har en högre grad av formalitet i sina nedläggningsprocesser där hela kedjan från uppkomsten av en produkt till en eventuell avveckling sker i samråd mellan projektledare, företagsledning och produktansvariga. AB Karl Hedin har inga utformade rutiner kring produktavveckling utan hanterar frågan på respektive ort.  Vad som orsakar produktnedläggning hos respektive företag är dålig lönsamhet och försäljning tillsammans med flera andra individuella faktorer.    

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)