Sökning: "analys av länder"

Visar resultat 1 - 5 av 786 uppsatser innehållade orden analys av länder.

  1. 1. UTOMEUROPEISKT FÖDDAS UPPLEVELSER PÅ DEN SVENSKA ARBETSMARKNADEN

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Adam Rehawi; Anisa Sayedomar; [2024-02-14]
    Nyckelord :Arbetsmarknaden; Rasifiering; Socialt kapital; Kulturell likhet; Diskriminering;

    Sammanfattning : Bristfällig arbetsmarknadsintegration är ett samhällsfenomen som drabbar både individerna och samhället. Syftet med denna studie har varit att belysa utomeuropeiska individers upplevelser på den svenska arbetsmarknaden. LÄS MER

  2. 2. En studie om tillit till staten

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Fredrik Sjöstrand; Johan Öhlin; [2024]
    Nyckelord :Tillit till staten; Demokratisk kvalitet; Globaliseringens effekter; Offentlig sektor; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker tillit till staten i en europeisk kontext, i syfte att förstå de faktorer som påverkar detta förtroende och deras samspel. Med hjälp av en analys av europeiska länder utforskar studien sambanden mellan globalisering, styrkan i demokratin, storleken på den offentliga sektorn och tillit till staten. LÄS MER

  3. 3. Beslutsfattande och maktdistans i Nato

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Linnéa Palme; [2024]
    Nyckelord :command and control; consensus; culture; decision-making; equality; hierarchy; language; NATO; negotiation; Ooda-loop; organizational culture; power distance; sociolinguistic; collective defence; communication; culture communication; decentralization; EU; international culture; leadership; military culture; military ranks; NAC; North Atlantic Council; political administrative decisions; political organization; power; security; sweden; Swedish Defence University; national culture; beslutsfattande; command control; förhandling; hierarki; jämlikhet; konsensus; kultur; ledning; maktdistans; Nato; Ooda-loop; organisationskultur; sociolingvistik; språk; decentraliserad; EU; Försvarshögskolan; internationell kultur; kollektivt försvar; kommunikation; kultur kommunikation; ledarskap; makt; militär kultur; militära grader; Nordatlantiska rådet; politik; politiska administrativa beslut; politisk organisation; säkerhet; nationell kultur;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka hur anställda inom Nato upplever att maktdistans påverkar beslutsfattandet. För att svara på min frågeställning har jag använt mig av en kvalitativ metod med inkäter, där sex deltagare från fyra olika länder svarade. LÄS MER

  4. 4. Matriarkatet i Barbie: Jämställd idyll eller överdriven dystopi? : En tematisk analys ämnad att studera unga kvinnors och mäns uppfattningar av omvända genusstrukturer i Barbie 2023.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Jenny Andersson; Evelina West; [2024]
    Nyckelord :Barbie; Gender Structures; Matriarchy; Patriarchy; Equality; Barbie; Genusstrukturer; Matriarkat; Patriarkat; Jämställdhet;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur unga kvinnor och män i åldern 20-29 som studerar på svenska högskolor uppfattar de omvända genusstrukturerna i filmen Barbie (Gerwig, 2023). Detta gjordes genom semistrukturerade intervjuer som sedan granskades med en tematisk analys. LÄS MER

  5. 5. Svenska Modedesigners Upplevelser av Country-of-Origin : Utmaningar och Möjligheter Utomlands

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Anton Bergman; Edith Hoge Beckman; [2024]
    Nyckelord :Country-of-Origin; Swedish Fashion Design; Business Culture; Globalization; Foreign Work; Country-of-Origin; Svensk Modedesign; Affärskultur; Globalisering; Utlandsarbete;

    Sammanfattning : Svenska varumärken i allmänhet och svenska modevarumärken i synnerhet har en god ställning på den globala marknaden. Som en konsekvens av detta väljer flera svenska modeföretag att marknadsföra sina varumärken genom att betona sitt svenska ursprung. Detta är vad som inom marknadsföring benämns som Country-of-Origin. LÄS MER