Informellt lärande i språkundervisningen på gymnasiet : En kvantitativ studie om språklärares användning av och attityder gentemot informellt lärande

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

Sammanfattning: Denna uppsats undersöker gymnasiespråklärares användning av och attityder gentemot informella lärande-aktiviteter som anses främja elevers lärande och motivation. Informella lärande-aktiviteter inbegriper narrativa former, teknikstödda läromedel för interaktion med andra målspråkstalare och inkludering av autentiskt innehåll från målspråkskulturen, social interaktion samt samarbete. Tidigare forskning om informellt och formellt lärande granskas tillsammans med teorier om motivation. Kopplingen mellan informellt lärande och elevers lärande och motivation presenteras och utgör uppsatsens grund. För den kvantitativa datainsamlingen, fyllde ett antal språklärare i en enkät som bestod av påståenden om innehållet i deras undervisning. Resultaten visar att språklärare igymnasieskolan i stor utsträckning är benägna att använda informella lärande-aktiviteter i sin undervisning. Tillämpningen av informella lärande-aktiviteter förefaller förbättra elevers lärande samt öka deras motivation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)