Tanka fritt är stort men tanka rätt är större : -En studie av drivmedelsprisets påverkan på drivmedelskonsumtionen från personbilstrafiken

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Nationalekonomi

Författare: Balder Bergström; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Då riksdagen nyligen satt upp nya ambitiösa mål för att minska växthusgasutsläppen i allmänhet och för vägtrafiksektorn i synnerhet föreligger det ett behov av studier på hur denna målsättning ska nås på kostnadseffektivaste vis. Vad som bland annat behövs är kunskap om egenpriselasticiteten på drivmedel vilket är vad denna uppsats ämnar bidra till. För att erhålla mer korrekta skattningar av efterfrågan på drivmedel har konsumtionen av drivmedel brutits ner i sina elementära beståndsdelar, fordonsparkens storlek, den genomsnittliga energieffektiviteten och medeldistansen som personbilar körs. På grund av variablernas karaktär har en dynamisk felkorrigerings modell (ECM) används på tidseriedata från Sverige mellan åren 1979-2016. Inget konsistent samband mellan drivmedelspris och energieffektivitet har kunnat hittas. Egenpriselasticiteten på drivmedel för personbilstrafiken skattas på lång sikt till -0.9. Givet fortsatt BNP utveckling och i övrigt samman förutsättningar som tidigare, uppskattas att drivmedelspriset måste öka med ca 90% för att personbilstrafiken ska uppnå sin andel av de utställda miljömålen på vägtransportsektor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)