Vägskador och sprickor på det statliga vägnätet : En förstudie om beläggningsskadors typ, omfattning och orsaker

Detta är en M1-uppsats från KTH/Byggteknik och design

Författare: Semunegus Kassahun; Vincent Rivethorne; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Idag finns det behov av mer kunskap om vilka skador på vägarna som leder till underhållsåtgärder. En bättre förståelse för orsakerna för att minimera behovet av underhåll genom rätt dimensionering av vägar och optimerade underhållsstrategier. I helhet beror skadorna på vägnätet på en mängd faktorer såsom: klimat, avvattning, trafik, vägen och beläggningens ålder, dess egenskaper samt underliggande lager. Generellt så är det kombinationen av dessa faktorer och orsakerna till dessa som skapar behov för underhållsarbeten. Skadorna varierar i olika delar av landet på grund av olika underhållsstrategier och klimat. Kunskap om omfattningen är begränsad då befintlig uppföljning inte innehåller tillräckligt med detaljerad information. För att erhålla förståelse om skadornas omfattning och hur de utvecklas över tid behövs mätmetoder som inte endast visar sekundära effekter utan även speglar förekomsten av skadorna bättre. Funktionellt betingat mått såsom hjulspår kan ha ursprung i ett flertal nedbrytningsmekanismer. Mätningar bör idealt innehålla information om det tekniska tillståndet hos de olika delarna i en vägkropp. Förutsättningarna för att fatta rätt beslut om åtgärder skulle vara betydligt bättre om dessa mätningar kan bevisa och korrelera de bakomliggande orsakerna till bristerna. Beslut bör överväga möjligheten till att förbättra dräneringen och förlänga livslängden hos befintlig beläggning genom rätt strategi för framtida åtgärder. Idag genomför Trafikverket en förstudie där en omfattande kartläggning och analys utförs av skador på det statliga vägnätet. Målet är att koppla mätvärden med de skador som uppstår för att skapa ett underlag för att en mer effektiv underhållsplanering ska kunna utföras. I detta examensarbete är målet att finna korrelation av dessa skador till utförd åtgärd, vägtyp samt undergrund vägen är anlagd på. Genom en stor mängd datainsamling från myndighetens dataprogram PMSv3 där all data från vägmätningar samlas, ska dessa korrelationer hittas. Med hänsyn till de observationer som funnits ligger detta examensarbete som grund för fortsatt studie och forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)