Sexualitet, samtycke och relationer – Om förutsättningar för att arbeta med det nya kunskapsområdet som policy

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna; Lunds universitet/Utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med den här uppsatsen är att undersöka huruvida verksamma inom gymnasieskolan upplever sig förberedda inför att ta sig an undervisningen i det nya kunskapsområdet Sexualitet, samtycke och relationer (SSR), som är en del av rådande läroplan sedan höstterminen 2022. Med hjälp av policy enactment theory analyserar vi tematiskt kodade kvalitativa intervjuer med lärare och biträdande rektorer och visar hur ansvaret för arbetet med SSR eller värdegrundsarbete som berör sexualundervisning tenderar att läggas på eldsjälar, på samma gång som lärare efterfrågar formell kompetens hos kollegiet och mer stöd från skolledning i form av tid och resurser. Våra fynd är baserade på utsagor vilka existerar inom pågående processer och rörliga diskurser, varför vi också sätter dem i relation till en historisk kontext och placerar dem inom läroplansarenor. Vi menar att studien kan ge svar på vad som krävs för ett långsiktigt hållbart arbete med SSR, på samma gång som den problematiserar skolans demokratiuppdrag. Studien ställer både specifika frågor om förutsättningar för värdegrundsarbete inom skolan och generella frågor om skolan som politiskt fält.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)