Inkludering som framgångsfaktor i vuxenutbildningen : En systematisk litteraturstudie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med den här studien har varit att undersöka vad som i internationell forskning identifieras som framgångsfaktorer i vuxenutbildning och hur dessa förhåller sig till en inkluderande vuxenutbildning. Metoden som använts är systematisk litteraturstudie. Bakgrunden till studien redogör för de utmaningar vuxenutbildningen står inför genom att samhället ställer ökade krav på utbildning, styrdokumenten ställer ökade krav på att elevers behov möts och på att de lyckas i sina studier. Detta medan komvux målgrupp genomgått en radikal förändring sedan starten 1968. Resultatet visar att det finns faktorer på individ, verksamhets- och organisationsnivå som spelar roll för hur vuxenutbildningen lyckas med sitt uppdrag. Personliga faktorer hos elever, målsättning och motivation samverkar för att skapa förutsättningar för elever att hantera studiernas utmaningar. Verksamhetens utformning, undervisning och lärare är betydelsefulla för hur elever uppfattar arbetet i skolan och i klassrummet och påverkar hur de tar sig an studierna. En helhetssyn på eleverna, där utbildning, stöd och hälsoaspekter samspelar när utbildning planeras har visat sig verkningsfull. Organisation och ledning är betydelsefulla för hur väl verksamheten klarar att hantera krav från en föränderlig omvärld och samtidigt upplevas som stabil gentemot elever, och att undvika att personal kommer i kläm mellan omsorg om elever och arbetsgivarens krav. Det finns klara paralleller mellan de faktorer som internationell forskning identifierar som framgångsfaktorer i vuxenutbildning och den definition av inkludering som använts i studien. Studien avslutas med ett resonemang om resultatets implikationer för verksamheten på komvux idag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)