Sökning: "samtal mellan lärare och föräldrar"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden samtal mellan lärare och föräldrar.

  1. 1. ”Jag är trött på skiten, var får mobbarna kraften ifrån?” : En kvalitativ studie om hur lärare och lärarstudenter uttrycker sig om nätmobbning och skolors arbete med det

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Minea Matero; Elisabeth Rettne; [2022]
    Nyckelord :mobbning; nätmobbning; lärare; lärarstudenter; diskursanalys;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur lärare och lärarstudenter uttrycker sig om nätmobbning och skolors arbete mot nätmobbning. Problemet är intressant då elever i låg- och mellanstadiet är aktiva på digitala enheter och i många fall även på sociala medier. LÄS MER

  2. 2. Sex- och samlevnadsundervisning i låg- och mellanstadiet : En studie om elva lärares tankar och arbetsmetoder inom sex och samlevnad

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Johanna Bergman; Amelie Runstrand; [2021]
    Nyckelord :Grundskolan; lärarattityder; pubertet; relationer; sex- och samlevnadsundervisning; sexualitet; värdegrund;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen om hur lärare på olika sätt tolkar uppdraget om att undervisa i sex och samlevnad och vilka skillnader som finns i den undervisningen på låg- och mellanstadiet. I studien användes en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer där elva lärare intervjuades, tre på låg-stadiet, sju på mellanstadiet och en som var verksam inom både låg- och mel-lanstadiet, fördelade på åtta skolor. LÄS MER

  3. 3. “Och man vill ju hinna med mer än bara konfliktlösning” En studie om fritidspedagogens strategier att lösa konflikter mellan pedagog och elev på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Zandra Lennryd; Elina Enzian; [2018]
    Nyckelord :Konflikthantering; Kommunikation; Lärare- och elevrelation; Relationsskapande processer; Strategier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger på fritidshemmet ser på sitt arbete med konflikthantering mellan fritidspedagoger och elever. Vi vill även undersöka fritidspedagogers synsätt på olika strategier de säger sig använda vid en konflikt med en elev och hur de ser på relationsskapande i förhållande till konflikter. LÄS MER

  4. 4. Kunskaper, utmaningar och anpassningar- En studie om generell språkstörning ur ett elev-, lärar- och specialpedagogperspektiv

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annika Ericson Hallström; Jeanette Morän; [2018]
    Nyckelord :Anpassningar; Generell språkstörning; Kommunikation; Lärande; Relationer; Samarbete;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Ericson Hallström Annika & Morän Jeanette (2018). Kunskaper, utmaningar och anpassningar – En studie om generell språkstörning ur ett elev-, lärar- och specialpedagogperspektiv. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. En kvalitativ studie om hur skolkuratorer arbetar med att hantera mobbning

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :christine olsen Nilsen; [2018]
    Nyckelord :skolkuratorer; samtal; mobbning; uppföljning; samarbete; grupper;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNINGSyftet med denna studie är att beskriva och analysera hur kuratorer arbetar med insatser gentemot mobbning på individ-grupp-och organisationsnivå i det skolkurativa arbetet. Med hjälp av en kvalitativ metod har författaren samlat in data. Fem intervjuer har genomförts med skolkuratorer på två mindre kommuner i Sverige. LÄS MER