Språkstörningars påverkan på matematiklärandet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Rasha Alsaadi; [2020]

Nyckelord: Språkstörning; matematik;

Sammanfattning: Följande kunskapsöversikt är skriven i syfte att undersöka inom vilka matematiska områden som elever med språkstörning (SLI) påverkas av sin diagnos i det tidiga matematiklärandet. Även ifall språksvårigheterna begränsar deras utveckling i matematik i jämförelse med elever utan språkstörning. För att undersöka detta har följande frågeställningar utformats: Inom vilka matematiska områden påverkas elever med språkstörningars lärande? samt Hur beskrivs elever med språkstörningars matematiklärande i jämförelse med deras kamrater utan språkstörning? Metoden för kunskapsöversikten tog sin utgångspunkt i en sökprocess av tidigare sammanställd forskning. Sökprocessen resulterade i sex vetenskapliga artiklar vars innehåll representerade frågeställningarna. Resultatet visade att elever med språkstörning, i jämförelse med diverse grupper, mer eller mindre påverkades inom alla matematikområden, med få undantag. Slutsatsen som drogs var att det främst var inom övergripande områden som exempelvis aritmetik som SLI eleverna påverkades, men även inom specifika områden som addition. Även att det språktunga materialet var mer svårhanterligt för SLI eleverna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)