Inkluderande matematikundervisning – : flerspråkighet åk 1–3

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

Sammanfattning: I tidigare genomförda studier finns konstaterat att språkets betydelse och inkluderande lärmiljö spelar roll i lärandet av matematik i skolan. Forskningsfältet visar även att samverkan i skolan mellan olika yrkeskategorier och lärarnas bemötande av de flerspråkiga eleverna i matematikundervisningen påverkar elevernas matematiska utveckling.Syftet med denna studie är att bidra till kunskap om hur lärare i sin undervisning kan ge flerspråkiga elever goda förutsättningar för att utvecklas i matematik. Metoden för arbetet har varit kvalitativa semistrukturerade intervjuer av fyra olika typer av lärare (sammanlagt 5 intervjuer). Det empiriska materialet har systematiserats genom en teoretisk tematisk analysmetod, och har sedan skrivits fram i ett vetenskapligt och sociokulturellt sammanhang för att utifrån olika teman dra slutsatser.Resultatet av studien visar att lärarna lyfter fram olika möjligheter och utmaningar i undervisningen som gynnar de flerspråkiga eleverna i matematikundervisningen. Framför allt framhävdes att eleverna behöver skapa sig en uppfattning om matematiska begrepp och vikten av språkutvecklande arbete. Lärarna berättar att det kan vara avgörande för de flerspråkiga eleverna att få möjlighet att använda sig av artefakter i matematikundervisningen och att eleverna ges tid och får chans att repetera de olika matematikmomenten. Studien visar även några olika arbetssätt som handlar om hur vi i skolan kan hantera de olika utmaningarna när det gäller de flerspråkiga elevernas matematikutveckling. Resultatet visar att det kan vara betydelsefullt att få använda sina olika språk i matematiken och att skolan då har stort behov av studiehandledare. Fortsättningsvis kan det vara till hjälp för eleverna att samarbeta med andra elever med samma modersmål för att sedan prova på att arbeta med liknande uppgifter med svensktalande klasskamrater. Resultatet visar även att det relationsbyggande arbetet i skolan är angeläget för att eleverna ska våga utmana sig själv i matematikarbetet. Slutligen visar resultatet att ett positivt och respektfullt samarbete med vårdnadshavare kan vara av stor vikt för elevens matematiska framgångar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)