Vägleda barn att använda fingermönster : En kvalitativ studie om hur lärare gör för att vägleda barn att använda fingermönster vid aritmetikproblem

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Författare: Olivia Kollberg; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Studiens syfte är att utifrån ett sociokulturellt perspektiv ta reda på hur lärare använder fysiska och intellektuella redskap i aritmetikundervisningen med barn i åldrarna 5–7 år. Syftet ska besvaras genom följande frågeställning: Hur gör lärare för att vägleda barn i att använda strukturerade fingermönster som ett verktyg för att lösa enklare aritmetikproblem? Studien utgår ifrån det sociokulturella perspektivet som ser lärande som en process som konstrueras i en social miljö där läraren vägleder barn i hur kulturella redskap kan användas för att förstå omvärlden. Studien genomfördes med en kvalitativ metod där data samlades in via videoobservationer. De elva videoinspelningarna som observerades innehöll olika lärares undervisningsaktiviteter som syftade till att utveckla barns taluppfattning. I undervisningsaktiviteterna utgjorde fingermönster en viktig del. Under observation gjordes anteckningar i ett observationsschema som skapades för studien. Materialet analyserades sedan genom kodning. Resultatet visar på olika sätt vilket lärare gör för att vägleda barn i att använda strukturerade fingermönster när de löser enklare aritmetikproblem.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)