Högläsning i förskolan : Förskollärares syn på högläsning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Denna studie handlar om högläsning i förskolan ur förskollärares perspektiv. En undersökning kring vad förskollärarna har för syn till högläsning samt hur den planeras och prioriteras i deras barngrupp.   Syftet med studien är att undersöka på vilket sätt förskollärarna använder högläsning i förskolan samt hur högläsningen prioriteras. Vi vill även undersöka förskollärarens syn på högläsning. Därför har vi valt att intervjua utbildade förskollärare som arbetar i förskolan.    I denna studie har vi använt oss utav kvalitativa intervjuer. Vi har intervjuat åtta förskollärare för att samla in data till vår undersökning.   Resultatet av studien visar på att prioriteringen av högläsning skiljer sig åt mellan de intervjuade förskollärarna. Resultatet visar även att alla förskollärare anser att högläsning är ett viktigt och språkfrämjande verktyg men att det inte alltid används i ett undervisningssyfte.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)