"Förväntan är att du ska leva värdeorden" : En studie om företagskultur och motivation

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Denna kvalitativa studie undersöker begreppet företagskultur och hur den visar sig i ett företags vardagliga verksamhet. Utöver detta syftar studien till att se hur ledningen använder sig av kulturen som ett styrmedel för att motivera sina medarbetare. Tidigare forskning och teorier visar att företagskultur förekommer i ett flertal olika element och är inte alltid uttalad, ”den sitter ofta i väggarna” och de människor som ingår i organisationen. Undersökningen omfattade ett marknadsledande företag inom rekrytering- och bemanningsbranschen. Datainsamlingen inhämtades genom en fallstudie bestående av sju semistrukturerade intervjuer med både personer i ledande position och medarbetare, detta för att få olika perspektiv på ämnet. Utöver intervjuerna genomfördes observationer av lokaler samt en analys av företagets hemsida som gav en fördjupad förståelse av bakgrunden till företaget. Efter att materialet transkriberats användes analystekniken kvalitativ innehållsanalys med induktiv karaktär där koder identifierades och formulerades under analysens gång. Resultatet av undersökningen visar att det finns en stark kultur på företaget som påverkar medarbetarnas motivation i sitt vardagliga arbete. Vidare framkommer det även ett flertal olika metoder som används där kulturen fungerar som ett styrmedel för att öka motivationen hos medarbetarna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)