Sökning: "Kroppstyper"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade ordet Kroppstyper.

  1. 1. En kropp för att uppfylla ett ideal eller prestera inom sin idrott? : En enkätstudie om energitillgänglighet och kroppsliga ideal bland unga kvinnliga utövare inom uthållighetsidrott och intermittent idrott

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för idrottsmedicin

    Författare :Evelina Asplund; Hedda Olofsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Låg energitillgänglighet (LEA) kan ge konsekvenser på prestation och hälsa. Orsaken bakom LEA verkar vara multifaktoriell och idrottsmiljön kan ställa krav på olika kroppstyper. LÄS MER

  2. 2. “Representera hur samhället ser ut” : En kvalitativ studie om kvinnor i generation Z’s åsikter om reklambilder på Instagram

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Engla Hygstedt Falk; Erica Wartmark; [2023]
    Nyckelord :Diversity; Inclusion; Generation Z; Advertising images on Instagram; Self-congruity theory; Mångfald; Inkludering; Generation Z; Reklambilder på Instagram; Teorin om självkongruens;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla en djupare förståelse för inställningen till reklambilder hos svenska kvinnor i generation Z. Vi kommer undersöka vad de anser är viktigt att inkludera och hur de vill bli representerade när det gäller modeller som bär kläder på reklambilder på bildplattformen Instagram. LÄS MER

  3. 3. Om unga kvinnor fick bestämma : En kvalitativ studie om perceptioner av kvinnlig gestaltning i modebilder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Elin Frid; Lina Almén; Yasmin Garcia Johansson; [2022]
    Nyckelord :Female consumers; gender; stereotypes; fashion images; female ideals; gender progressive marketing; Kvinnliga konsumenter; genus; könsstereotyper; modebilder; kvinnoideal; genusprogressiv marknadsföring;

    Sammanfattning : Modebilder har länge porträtterat kvinnor genom könsstereotyper och ouppnåeliga ideal men nu sätter konsumenter mer press än någonsin på modeföretag att utveckla mer mångsidighet inom modebilder. Tidigare forskning kring ämnet har främst studerats utifrån hur kvinnor porträtteras i modebilder, vilka könsstereotyper som används och hur det påverkar konsumenter. LÄS MER

  4. 4. Tillgängligt mode för alla? : Hur kvinnor upplever och hanterar storleksexkludering

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jennifer Orvo; Fanny Sjöberg; Emelie Linnéa Koch; [2022]
    Nyckelord :Exclusion practices; clothing size; size exclusion; consumption; fashion trade; Exkluderingspraktiker; klädstorlek; storleksexkludering; konsumtion; modehandel;

    Sammanfattning : Idag pågår en diskussion om huruvida en typ av konsumenter exkluderas i modeindustrin och möjligheterna kring att få en bredare inkludering av större storlekar och varierande kroppstyper i modebranschen. Tidigare studier som har utförts på kvinnor med större storlek visar att det finns stora svårigheter att kunna visa upp och vara sitt sanna jag när det normativa modet och samhället inte tillåter det. LÄS MER

  5. 5. Kvinnors representation i Nike och Adidas reklamfilmer mellan åren 2011–2021 : En etnografisk innehållsanalys

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Kajsa Yngvesson Froböse; Henrietta Larsson; [2022]
    Nyckelord :Nike; Adidas; reklamfilmer; stereotyper; kvinnor; representation; mångfald;

    Sammanfattning : Att ägna sig åt sport och träning är för många en viktig del av livet, på senare tid har träning även blivit ett allt synligare fenomen i medier, där kvinnan tagit mer plats. Reklam omger oss hela tiden på olika sätt och det påverkar oss i vår vardag, bilden som visas av kvinnan i reklam är många gånger stereotyp, inte minst i sportsammanhang. LÄS MER