Sökning: "Self-congruity theory"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Self-congruity theory.

  1. 1. “Representera hur samhället ser ut” : En kvalitativ studie om kvinnor i generation Z’s åsikter om reklambilder på Instagram

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Engla Hygstedt Falk; Erica Wartmark; [2023]
    Nyckelord :Diversity; Inclusion; Generation Z; Advertising images on Instagram; Self-congruity theory; Mångfald; Inkludering; Generation Z; Reklambilder på Instagram; Teorin om självkongruens;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla en djupare förståelse för inställningen till reklambilder hos svenska kvinnor i generation Z. Vi kommer undersöka vad de anser är viktigt att inkludera och hur de vill bli representerade när det gäller modeller som bär kläder på reklambilder på bildplattformen Instagram. LÄS MER

  2. 2. Leveraging brand co-creation in a digital era: An IKEA case study

    L3-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Julia Örnhem; Sophie Weir; Jesper Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Co-creation; IKEA; Brand Engagement; Brand Self-congruity; Category Involvement; Brand Interactivity; Brand Communities; Brand Value; Brand Knowledge; Web 2.0; User Generated Content; Business and Economics;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose is to examine how IKEA works with customer brand co-creation and how it can be further leveraged in the digital era. Methodology: This paper adopts a qualitative case study method, where the primary data consists of an interview with a Social Media Specialist with pre-existing knowledge of brand co-creation at IKEA in Sweden. LÄS MER

  3. 3. "Representera mig, jag är en del av samhället" : En kvalitativ studie om konsumenters attityd gentemot mångfald inom visuell marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Amanda Shaaya; Danait Beyene; [2020]
    Nyckelord :Diversity; change of attitude; Nike; Prada; self-image; values; visual; marketing; representation.; Mångfald; attitydskapande; Nike; Prada; självbild; värderingar; visuell; marknadsföring; representation.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att söka en djupare förståelse kring konsumenters attitydskapande gentemot ett varumärke när marknadsföring innehåller mångfald. Metod: För att uppfylla syftet med studiens genomfördes en kvalitativ forskningsstrategi där fokus på respondenters beskrivningar och erfarenhet av olika situationer kring det valda ämnet legat som grund för undersökningen. LÄS MER

  4. 4. The Role of Consumer’s Self-Identity on Pro-Environmental Behavioral- and Loyalty Intentions

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Buster Chuck Allan Grunau; Milou Cornelia Henrica Klijn; [2020]
    Nyckelord :Pro-Environmental Self-identity; Conspicuous Sustainability; Self-Congruence; Self-Brand Connection; Shopping Malls; Social Sciences;

    Sammanfattning : Thesis Purpose: We aim to enhance the understanding of why Swedish consumers perform pro-environmental behaviors and how this can be influenced by managers and marketers in the shopping mall environment, making the mall more attractive and shoppers more loyal. Theoretical Perspective: We take on a sociological perspective by researching constructs based on identity theory, conspicuous consumption, and the theory of self-congruity. LÄS MER

  5. 5. Brand Personality and Gender – How there is a woman inside Evian and a man inside Nike

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Maija Kervinen; Verena Gutheim; Migle Azusienyte; [2008]
    Nyckelord :Band Personality; Brand Perception; Brand Gender; Consumer Gender; Self-congruity; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : The thesis provides with the broad overview about the consumer awareness of the gender dimension within brand personalities. The research contributes to branding theory and gender studies and demonstrates that consumer gender influences does not influence the perceived brand personality gender. LÄS MER