Yngre elevers möten med läs- och skriftspråket i förskoleklass

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: AbstractSyftet med vår uppsats var att undersöka vilka arbetssätt och strategier pedagoger använder iläs- och skrivinlärning i arbetet med barn i förskoleklass. Vi utgick ifrån våra frågeställningar:Vilka arbetsmetoder använder pedagogerna för att stimulera barns läs- och skrivinlärning?Varför arbetar pedagogerna på detta sätt? Hur påverkas barnen av lärandemiljön? För att fåsvar på våra frågeställningar, använde vi oss av kvalitativa intervjuer. Vi intervjuade fyrapedagoger i olika förskoleklasser. I arbetet med läs- och skrivinlärning, varieradepedagogerna mellan olika arbetssätt. De tyckte att det var viktigt att använda olika metodereftersom barnen utvecklas på olika sätt. En del pedagoger lägger stor vikt vid språkträninggenom användning av datorn, därför att de anser att den kan lära barnen att lära sig läsa ochskriva på ett effektivare sätt. Andra pedagoger anser att språklekar är det mest betydelsefullaför att väcka barns intresse för läsning och skrivning. För att barnen ska kunna utvecklas iläsning och skrivning menar också pedagogerna att det också är viktigt att befinna sig i enstimulerande lärande miljö. Det är också viktigt för barnens fortsatta liv och utveckling att defår goda grunder i läsning och skrivning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)