Klassrumsmiljö och lärande - ur ett elev- och lärarperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Författare: Linda Malmberg; [2010]

Nyckelord: klassrumsmiljö; lärande;

Sammanfattning: Abstract Malmberg, Linda (2010). Klassrumsmiljö och lärande. Malmö högskolaExamensarbetet behandlar lärares och elevers syn på den fysiska klassrumsmiljön och betydelsen för lärandet. Studien är förlagd på en skola i Landskrona. Den fysiska miljön innefattar sådant som möblering, placering av elever och ljudnivå. Undersökningen är både kvalitativ och kvantitativ och innefattar både intervjuer och enkäter. De frågor som undersökningen har utgått ifrån är:Vilken betydelse anser lärarna att den fysiska klassrumsmiljön har för elevernas lärande?Hur tänker lärarna när de organiserar klassrummet? Hur ser lärarnas och elevernas drömklassrum ut?I vilka situationer upplever eleverna sig själva kunna koncentrera sig bäst? För att besvara frågorna har två lärare intervjuats. Det har även genomförts två enkätundersökningar där 13 lärare och 32 elever har deltagit. De teoretiska utgångspunkterna har varit den fysiska miljöns påverkan på inlärningen. Resultatet visar att lärarna anser att miljön har betydelse för inlärningen, främst för att skapa koncentration och trivsel. Lärarnas och elevernas drömklassrum skiljer sig åt då pojkarna vill ha mer tekniska saker, flickorna tänker mer på detaljer och vackra interiörer medan lärarna tänker mer på utrymmen för rörelse och tystnad.Nyckelord: Bänkplacering, fysisk miljö, grundkolans tidigare år, inlärning, klassrumsmiljön, pedagogperspektiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)