ATT KÄNNA SIG ANNORLUNDA : En litteraturstudie om barns upplevelser av att leva med diabetes typ 1

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

Sammanfattning: Bakgrund: ​Diabetes mellitus typ 1 är den vanligaste typen av diabetes hos barn. Barn med kronisk sjukdom upplever att de inte har möjlighet att delta i aktiviteter på grund av sitt hälsotillstånd. Barn är ofta rädda när de får sin diagnos eftersom de inte vet vad diabetes är.  Syfte: ​Att beskriva barns upplevelser av att leva med diabetes mellitus typ 1. Metod: ​En kvalitativ litteraturstudie med induktiv ansats. Inklusionskriterierna var “peer reviewed”, årsintervall 2009-2019, artiklar skrivna på svenska, engelska eller översatta till engelska och barn under 18 år som har diabetes mellitus typ 1. Dataanalysen grundades på Evans analysmetod där tre teman och sju subteman framkom. Resultat:​ Diabetes mellitus typ 1 gav nya utmaningar och känslor hos barnen. Sjukdomen innebar en förändrad livsstil som var svår att anpassa sig till och kunde upplevas som orättvis. Sjukdomen gjorde att andra såg dem som annorlunda och de var själva rädda för att inte passa in. Socialt stöd var viktig och bidrog till positiva upplevelser och stärkte barnens självkänsla.  Slutsats: ​Barnen upplever att de är annorlunda och hamnar utanför på grund av sin sjukdom. Genom att sjuksköterskan utgår ifrån en individanpassad vård där barnets livsvärld är i fokus kan vården formas efter barnets behov. Att träffa andra barn med DM1 kan troligen hjälpa barnen att känna sig mindre ensamma.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)