Nordamerikas urinvånare i läroböcker : En diskursanalys om eurocentrism i svenska historieläroböckers behandling av Nordamerikas urinvånare

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Undersökningen använder sig av en diskursanalys för att undersöka förekomsten av eurocentrism i svenska historieläroböckers framställning av Nordamerikas urinvånare och deras interaktion med européerna. För att systematiskt kunna analysera innehållet har fyra undersökningskategorier skapats: Relationer, Konflikter, Motgångar och Urinvånarnas perspektiv. Läroböckerna som analyserades var från 1960 till 2010. Sammanlagt analyserades 10 olika läroböcker, två från varje decennium. Resultaten visade att läroböckerna från 60-talet gav väldigt lite utrymme till urinvånarna, och endast presenterade historien från de vitas perspektiv, vilket indikerar ett eurocentriskt förhållningssätt. Böckerna från 70-talet skiljde sig mycket från varandra, med en av böckerna som intog ett mer eurocentriskt perspektiv medans den andra boken gav ett mer neutralt perspektiv. Från 80-talet och framåt ger man mer och mer utrymme till urinvånare, och böckerna gör större ansträngningar till att allt mer detaljerat förklara urinvånarnas levnadssätt, livsåskådning och kultur. Böckerna från 2000-talet skiljde sig dock från de senare böckerna, och gav mindre utrymme till urinvånarna än de övriga böckerna från 80-talet och 90-talet. Sammanfattningsvis så avtog det eurocentriska perspektivet efter 80-talet och framåt, men återfinns i läroböcker från 2000-talet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)