Sökning: "Teckna i förskolan"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Teckna i förskolan.

  1. 1. En kvalitativ studie : pedagogers uppfattningar om TAKK i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Andy Lust; Matilda Roslund; [2019]
    Nyckelord :takk; tecken; stöd; pedagogers uppfattningar; förskola;

    Sammanfattning : Inledning I denna text kommer vi ta del av tecken som stöd (TAKK) vilket är ett komplement för de människor som är i behov av något slags alternativt kommunikationsstöd. Det grundas i begreppet språk och det innebär flera olika kommunikationsvägar exempelvis teckna, dansa, tala, skriva. I förskolans läroplan (Lpfö 98 rev. 2018, s. LÄS MER

  2. 2. "Varför teckna? Han kan ju prata!" : Pedagogernas erfarenheter av en metod för att främja språklig kommunikation.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Lindgren; Cherie Svensson; [2018]
    Nyckelord :TAKK; samspel; kommunikation; språkutveckling;

    Sammanfattning : Inledning: Denna kvalitativa studie handlar om pedagogernas inställning och erfarenhet till ”alternativ och kompletterande kommunikation” (TAKK) och vilken problematik som kan uppkomma med arbetet i förskolans verksamhet. Språket har en central roll i vårt samhälle och finns överallt. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers uppfattningar om att arbeta med färg i förskolan : en intervjustudie med förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Eva Lööv; [2010]
    Nyckelord :Färg; kreativitet; reflektion; utveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få en uppfattning om pedagogernas uppfattningar om att arbeta med färg i förskolan. Jag genomförde en intevjustudie med fyra pedagoger på två bildmedvetna förskolor. Studiens resultat visar att pedagogerna ser barnens utveckling av färgmedvetenhet som viktig för ett kreativt och reflekterande tänkande. LÄS MER

  4. 4. Det är fint att peka : en kvalitativ studie utifrån fyra respondenters dagliga upplevelser av Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan på Gotland

    Författare :Anna Wallin; [2010]
    Nyckelord :Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation; TAKK; Teckenkommunikation; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med min undersökning är att ta reda på i vilken utsträckning man på några förskolor använder sig av tecken till barn i behov av Tecken som Alternativt och Kompletterande Kommunikation (TAKK). Jag belyser begrepp som kommunikation språkutveckling och samspel. LÄS MER