Emotionell ambivalens : En studie om hur de ensamkommande barnen har upplevt sin integration i Sverige

Detta är en M1-uppsats från Mälardalens högskola/Hälsa och välfärd

Sammanfattning: I denna uppsats studeras de ensamkommande flyktingbarn som kom till Sverige 2015 med flyktingkrisen och hur de upplever sin integration. Studien har genomförts med metodansatsen Grundad Teori. Jag har valt att intervjua fem ensamkommande barn som kom till Sverige 2015. Genom grundad teorins metodansats framkom huvudangelägenheten och kärnkategorin: Att hantera emotionell ambivalens. Denna huvudangelägenhet visade på en ständig strid mellan känslan av ovisshet och hopp men även att ungdomarna använde sig av flera integrationsstrategier men även hur man kan hamna i desintegration. Underkategorierna som framkom i studien är: Anställningsbarhet, Nyttja/kontakta signifikanta andra, Upptäcka arbetsmarknadens behov, Skapa sig en identitet, Att lära sig vänta, Att utbilda sig, Kriminalitet och att söka sig till avvikare, Avslag och falla ur systemet och Att få ett sämre psykiskt mående.  Studien som genomförts med grundad teori avslutades sen med stöd av det teoretiska ramverket Etnometodologi och Harold Garfinkels teori för att ge studien en bredare och djupare förståelse kring den data som intresseområdet gett tillgång till.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)