Är vatten alltid vatten? : En studie om platsens betydelse vid köp av flaskvatten

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Plats är ett väletablerat verktyg inom marknadsföringsteori och har under senare år legat till grund för forskning som undersöker försäljningsställets påverkan på olika variabler inom konsumentbeteende. Parallellt med denna utveckling har också nya teorier inom låginvolverat beslutsfattande utvecklats, däribland teorin om signalbaserat beslutsfattande. Teorin utgår från den oinvolverade konsumenten som fattar köpbeslut utifrån en temporär uppsättning av signaler som presenteras vid köptillfället. Som ett resultat av att beslutsfattandet utgår från en tillfällig signaluppsättning anses ingen långsiktig struktur för beslutsfattandet existera, utvärderingen kan istället skilja sig mellan olika köptillfällen. Med utgångspunkt i denna notis ämnar denna studie beskriva hur dimensionen plats påverkar betydelsen av signaler vid låginvolverat beslutsfattande. Syftet undersöks i likhet med ett experiment där signalers betydelse vid köp av flaskvatten jämförs mellan en livsmedelsbutik, en servicebutik och en bensinstation. Resultaten visar att signals betydelse varierar mellan de tre undersökta platserna. Slutsatserna från studien visar stor potential, dock krävs ytterligare forskning för att konfirmera resultaten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)