Förskolans fysiska lärmiljö inomhus : En kvalitativ studie om hur lärmiljön främjar barns lust till att leka och lära

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Författare: Camilla Eriksson; Rebecca Rothman; [2023]

Nyckelord: Förskola; lek och lärmiljö;

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka förskolans fysiska lärmiljö inomhus och hur förskollärare anpassar lärmiljön för att främja lust till lek och lärande för barnen. Studien avser även att synliggöra vad förskollärare utgår från vid skapandet av lärmiljöer. Vi undersökte detta då vi anser att lärmiljön i förskolan är av stor betydelse för barnens utveckling och lärande. Den metod som användes var semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna utfördes på olika förskolor. Resultatet analyseras och diskuteras utifrån det sociokulturella perspektivet, tidigare forskning, styrdokument och annan relevant litteratur. Resultatet visar hur förskollärare anpassar lärmiljön för att främja barns lust till lek och lärande samt vad förskollärare utgår ifrån vid skapandet av lärmiljöer i förskolan. Slutsatsen av studien är att lärmiljön i förskolan är av stor vikt för att barnen ska behålla lusten till att leka och lära. Det är även av stor vikt att lärmiljöer i förskolan är skapade efter barnens behov och intressen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)