"The Bird is Freed" - En kvalitativ studie om social legitimitet på sociala medier

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Fem nyckelord: ledarskap, social legitimitet, sociala medier, Twitter, Elon Musk Forskningsfråga: Hur kan ledare använda sig av kontroversiella uttalanden på sociala medier för att skapa och upprätthålla social legitimitet? Syfte: Syftet med denna studie är att skapa förståelse för hur ett kontroversiellt språk och uttalanden på sociala medier, med Twitter som exempel, kan användas för att skapa och upprätthålla en social legitimitet. Detta görs genom att analysera ledaren Elon Musks tweets samt hur hans följare besvarar detta. Metod: För att besvara frågeställningen har vi utfört en kvalitativ studie, med ett abduktivt förhållningssätt, med en netnografisk metod. I analysen har diskursanalys använts som metod för att analysera uttalanden i form av tweets. Teoretiskt perspektiv: Litteratur- och teorikapitlet inleds med att redogöra för tidigare forskning om ledarskap på sociala medier. Vidare presenteras perspektiv på social legitimitet samt institutionell isomorfism. Till sist behandlas teorin “Four Dimensions of Power”. Som avslut sammanställs teoriernas relation till varandra och studiens positionering. Resultat: Analysen av Elon Musks tweets ledde fram till det empiriska fyndet att en ledare trots kontroversiella och aggressiva uttalanden kan skapa och upprätthålla social legitimitet via sociala medier. Samt att social legitimitet och illegitimitet kan skapas samtidigt av samma uttalande. Slutsats: Genom diskussion av fynden i analysen landade vår slutsats i att en person och företags sociala legitimitet är beroende av vem som har makten att definiera vad som accepteras. Genom ett samspel med följare och genom anslutning till aktuella diskurser på sociala medier, kan ledaren påverka förväntningar och vad som accepteras och supportas av allmänheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)