Fler poliser eller Bluewashing? : En komparativ och visuell retorikanalys av kampanjerna Bluewashing och Väx med en större uppgift

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Vid riksdagsvalet 2022 var rekryteringen av fler poliser den näst viktigaste frågan för väljarna (SCB, 2021). Regeringen beslutade år 2018 att ett mål för Polismyndigheten skulle sättas. 22 000 fler poliser innan år 2024. Den nya regeringen för 2022 har dock nu redogjort för att detta mål som tidigast kan uppnås år 2032 (Moderaterna, 2022). Detta gör det tydligt att åsikterna kring hur Sveriges polisbrist ska lösas, och hur lång tid det bör ta, skiljer sig åt. Under första halvan av 2022 lanserade Polismyndigheten en kampanj vid namn ”Väx med en större uppgift” som en del av lösningen på rekryteringsproblemet. Under samma period lanserade Polisförbundet, polisernas fackförbund, en kampanj vid namn ”Bluewashing”. En kampanj med kritisk underton mot Polismyndigheten och med lösningar på problem som de anser finns inom myndigheten. Att Polismyndigheten och Polisförbundet lanserat varsin persuasiv visuell kampanj, som båda syftar till att främja polisyrket ansågs intressant. En komparativ studie har utförts för att undersöka hur avsändarna skiljer sig åt vid användandet av visuell retorik. Detta anses viktigt då två olika persuasiva agendor, och tonlägen, kan missgynna Polismyndigheten och polisyrket. Att Polisförbundet kritiserar Polismyndigheten i den offentliga debatten kan göra att befolkningen upplever polisväsendet som splittrat. Studien har analyserat en kampanjfilm och två kampanjbilder från vardera kampanj. Det empiriska materialet analyseras utifrån teorin om den visuella retoriken, retoriken och färgläran. Resultatet visar på att kampanjernas främsta skillnader gäller användandet av visuell retorik. Polismyndigheten fokuserade på pathos-argumentet medan Polisförbundet inte hade ett tydligt argument utan var mer spretigt och använde huvudtropen ironi. Polismyndigheten har en starkare retorisk närvaro än Polisförbundet, men de anses båda förstått den visuella retorikens kraft.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)