Klara, färdiga, Pokémon Go! En studie kring användarnas attityd kring fysisk aktivitet och sociala interaktioner med Augmented Reality spelet Pokémon Go.

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Teknik och samhälle

Sammanfattning: AR-spelet Pokémon Go har spridits i världen runt om och även gjort en stor succé sen det först lanserades sommaren 2016. Målet med spelet var att få användarna att vilja utforska världen mer, förbättra den sociala interaktionen och öka den fysiska aktiviteten. Detta leder till syftet för denna studie att studera användarnas attityder kring sociala interaktionen och fysiska aktiviteten med AR-spelet Pokémon Go. Syftet är att få en bättre förståelse kring attityderna. Denna studie utfördes med mixed methods. En kvantitativ enkätundersökning genomfördes för att först ge en överblick över användningen för Pokémon Go; totalt 62 respondenter svarade. 6 kvalitativa intervjuer med 6 utvalda respondenter från enkätundersökningen var en komplettering till den kvantitativa metoden för att få en bättre förståelse. Resultatet från det empiriska materialet i jämförelse med den tidigare forskningen visade att användarna hade en positiv syn på AR och Pokémon Go, dock fanns det användare som var skeptiska då spelet och AR enligt dem kunde kännas krävande och innebära fara. Attityden kring den sociala interaktionen och AR var både positiv och negativ då användarna ansåg att AR kan ge stöd för den sociala interaktionen, men att ett möte med främlingar kan vara riskfyllt. Resultatet visar även att majoriteten av användarna känner att AR och fysisk aktivitet är en positiv koppling då det kan vara en motivation till att vara mer fysiskt aktiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)