Eleverna fortsätter att utvecklas och de vill att fritids steppar upp och följer med!

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att identifiera orsaker till varför äldre elever slutar på fritidshemmet och därefter beskriva möjliga förbättringar inom fritidsverksamheten, som är nödvändiga att genomföra utifrån syftet att elever i åldrarna 10 - 12 år ska fortsätta gå på fritids. Studien syftar till att svara på tre frågeställningar vilket är Vilka anledningar finns det för att eleverna slutar på fritidshemmet utifrån elevernas perspektiv? Vilka potentiella fenomen påverkar att eleverna slutar på fritidshemmet utifrån fritidslärarnas perspektiv? Och till sist, Vilka förändringar inom fritidshemmet behöver genomföras utifrån de anledningar som lärarna och eleverna anger till varför elever slutar på fritidshemmet? Vi har intervjuat elever i åldrarna 10 – 12 år som inte längre är inskrivna på fritidshemmet samt utbildade fritidslärare som alla har arbetat inom yrket under flera år. En kvalitativ metod blev vårt val eftersom vi ville få fram informanternas tankar, erfarenheter och egna upplevelser kring fenomenet. Vi utformade två intervjuguider, en för eleverna och en för lärarna, som började med öppningsfrågor för att sedan övergå till fördjupningsfrågor för att säkerställa att vi fick svar på studiens frågeställningar. När vi analyserade intervjusvaren valde vi att utgå från en fenomenografisk teori och en förhandlad samstämmighet för att analysera och skapa gemensamma tematiserade kategorier utifrån deltagarnas uppfattningar. Denna metod ansåg vi var lämplig när material från en empirisk studie skulle analyseras. Med utgångspunkt i lärarnas och elevernas olika uppfattningar utgick resultatet och analysen utifrån både barnperspektiv och barns perspektiv på fenomenet varför eleverna slutar på fritids. Det insamlade materialet mynnade ut i olika tematiserade kategorier utifrån informanternas uppfattningar vilket även blev vår grund i resultat- samt diskussionsdelen. Vårt resultat visar att det finns många betydelsefulla faktorer som gör att de äldre eleverna slutar på fritids. Dessa har vi sammanfattat genom kategorierna kompisar, geografiskt faktum och ekonomiska realiteter, den dagliga verksamhetens innehåll, digitala medier och organisation och ledning. Eleverna var enade om att det behövdes ett större elevinflytande i fritidshemmets planering med syfte att åldersanpassa innehållet för de äldre eleverna. Medan lärarna upplevde att utmaningen var att förstå hur elevernas liv ser ut i dagens samhälle när det kom till intresset kring digitala medier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)