Vad vill du bli när du blir stor? : En kvantitativ studie om faktorer bakom socionomstudenters studieval

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Sammanfattning: Denna kvantitativa studie har sitt fokus på faktorer som motiverar valet av att bli socionom. Individuella faktorer inkluderar studenternas bakgrund, intressen och tidigare erfarenheter, medan strukturella faktorer innefattar utbildningens utformning och arbetsmarknadens förutsättningar. En enkät skickades ut till nio lärosäten i Sverige och besvarades av 214 socionomstudenter i terminerna 1, 2, 6 och 7. Enkäten användes som ett verktyg för att mäta studenternas attityder och motivation till utbildningsvalet. Attitydfaktorer operationaliserades med hjälp av mätinstrument och tidigare forskning vilket resulterade i olika variabler. För att specificera vilka variabler som skulle ingå formulerades fyra hypoteser som hjälpte till att vägleda analysen och uppnå studiens syfte.  Det insamlade materialet presenterades med hjälp av olika statistiska analysmetoder i SPSS, såsom Kruskal-Wallis, Chi-två, Anova och Mann-Whitney U test. Resultaten analyserades vidare med hjälp av våra teoretiska referensramar, habitus- och kapitalteori, Wounded healer och en modell över förklaringsfaktorerna i utbildningsval.  Studiens resultat visar att individuella faktorer, särskilt altruism och personliga erfarenheter, har en signifikant inverkan på socionomstudenternas utbildningsval. Det framkommer att kvinnliga studenter i högre utsträckning väljer socionomutbildningen av altruistiska motiv än manliga studenter. Dessutom observerades det att graden av altruism varierar bland terminerna, där studenterna blir mindre altruistiska ju längre fram i utbildningen de kommer. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)