Sökning: "god läsutveckling"
Visar resultat 1 - 5 av 95 uppsatser innehållade orden god läsutveckling.
1. Inferensläsförmåga och strategiorienterad undervisning för andraspråkselever : En litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Att ha en god läsförståelse är en grundläggande förutsättning för att klara sig i dagens kommunikationssamhälle. Idag ser man att svenska som andraspråkselever i allt större utsträckning inte klarar godkänd nivå i läsförståelse på de nationella proven i grundskolan och på gymnasiet. LÄS MER
2. Lärobokstexter och läsförståelse på IMY : Modifierade texter som stöd
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur elevers läsförståelse påverkas och eventuellt utvecklas genom individuell läsning av en serie lärobokstexter med stöd av modifierade texter. Fem elever på Introduktionsprogrammet Yrkesintroduktion (IMY) med inriktning Hotell och turism läste individuellt sju olika lärobokstexter. LÄS MER
3. Phonics vs. Whole Language : En litteraturstudie som jämför forskning om tvåläsinlärningstraditioner och deras inverkan på elevers tidiga läsutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Att lära sig läsa ger möjlighet till en god utbildning och därmed kunna samverka som en bra samhällsmedborgare. Syftet med denna litteraturstudie är att öka förståelsen för de två läsinlärningstraditionerna phonics och whole language och hur dessa påverkar barns tidiga läsinlärning. LÄS MER
4. "Våga, kasta er ut och lär eleverna läsa." : En kvaltitativ studie om speciallärarens insatser i grundsärskolan för läsinlärning.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Att ha en god läsförståelse och att kunna tyda skrift är viktigt i dagens samhälle, därför ville vi med vår studie undersöka hur speciallärare i grundsärskolan undervisar och stärker elever med intellektuell funktionsnedsättnings läsinlärning och fonologisk medvetenhet. Vår teoretiska utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet som grundar sig på Vygotskijs teori. LÄS MER
5. "Varför säger man inte bara att man springer?" : En undersökande fallstudie om metakognitionens betydelse för språk- och läsförståelse ur ett specialpedagogiskt perspektiv
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Ett av skolans viktigaste uppdrag är att lära elever att läsa i syfte att de ska vara en del av den samhälleliga gemenskapen samt att kunna läsa för att lära. Trots detta sjunker läsförståelsen hos elever i svensk skola och gapet mellan högpresterande och lågpresterande elever ökar. LÄS MER