Phonics vs. Whole Language : En litteraturstudie som jämför forskning om tvåläsinlärningstraditioner och deras inverkan på elevers tidiga läsutveckling

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Att lära sig läsa ger möjlighet till en god utbildning och därmed kunna samverka som en bra samhällsmedborgare. Syftet med denna litteraturstudie är att öka förståelsen för de två läsinlärningstraditionerna phonics och whole language och hur dessa påverkar barns tidiga läsinlärning.  Denna litteraturstudies resultat är baserat på tio vetenskapliga artiklar som tagits fram genom databassökningar. Resultatet av analysen av dessa vetenskapliga artiklar presenteras under tre teman – ”Fonemkunskap eller intresse”, ”Valet av arbetsmetod kan påverka elevernas motivation” samt ”Ett balanserat tillvägagångssätt”. Dessa teman redovisar likheter och skillnader mellan de två läsinlärningstraditionerna, effekten av valet av metod på elevers motivation samt hur valet motiveras i forskningen. Studiens resultat visar både för- och nackdelar med de båda traditionerna. Phonics ger eleverna bra kunskap i grafem-fonemrelationer medan whole language utgår från uppgifter som ligger i elevernas intresse. Tillvägagångssättet i skolorna ser olika ut. I vissa fall kan det vara en kombinerad metod som är mest gynnsam för elevernas läsinlärning. Resultatet visar att det ibland är bristande resurser som påverkar vilken av traditionerna som är genomförbara. Valet av metod kan påverka elevernas motivation negativt och skapa en klyfta i kunskapsnivåerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)