Distriktssköterskors och skolsköterskors upplevelser av mötet och behov av stöd i samtal med suicidnära personer och elever : En kvalitativ studie

Detta är en Magister-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Sammanfattning: Sammanfattning Bakgrund Den psykiska ohälsan i samhället ökar. Med ökad psykisk ohälsa riskerar även antalet suicid att öka. Det suicidförebyggande arbetet är viktigt. Syfte Syftet var att undersöka distriktssköterskans och skolsköterskans upplevelser vid möten med suicidnära personer och elever. Samt deras behov av stöd i dessa möten. Metod Studien har en kvalitativ ansats. Individuella intervjuer utifrån semistrukturerade öppna frågor har använts som datainsamlingsmetod. Åtta intervjuer genomfördes med distriktssköterskor och skolsköterskor. Intervjuerna analyserade enligt Graneheim & Lundman (2004). Meningsbärande enheter identifierades, kondenserades, kodades och fem kategorier utkristalliserades. Resultat Fem kategorier identifierades: Personlig kompetens är viktig, Mötet påverkar, Behov av handledning, Stöd i arbetet ger trygghet och Fortbildning är betydelsefull. I samtliga intervjuer upplever distriktssköterskor och skolsköterskor betydelsen av fortbildning samt att fler distriktssköterskor och skolsköterskor saknar handledning och debriefing efter svåra samtal. Handledning saknades efter de svåra samtalen och efter möten vid uttalade suicid eller suicidpreventiva samtal. Deltagarna upplevde att mötet kan vara svårt och att kontakten med anhöriga kan vara svår. Stöd och riktlinjer genom dokument i arbetet upplevde alla deltagare som bra och att de hade gott stöd genom att snabbt kunna få kontakt med psykolog, läkare, kurator samt BUP. Slutsats Resultaten visade sammanfattningsvis att det är viktigt att fortsätta erbjuda distriktssköterskor och skolsköterskor fortbildning inom suicidprevention, samt att dessutom erbjuda distriktssköterskor och skolsköterskor handledning, samt att erbjuda utbildning inom samtalsmetodik. Tillsammans med stöddokument och tydliga riktlinjer stärker detta det suicidpreventiva arbetet inom primärvård och skola.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)