Undersökning av relationen mellan False Belief och syntax hos 4-9- åriga barn

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Sammanfattning: Barn genomgår stora utvecklingsmässiga förändringar under förskoleåldern och de tidiga skolåren. Det är också framförallt under den perioden som barnens pragmatiska förmåga utvecklas. Den aktuella studien syftade till att undersöka förhållandet mellan Theory of Mind och syntax. Deltagare var 54 förskole- och skolbarn i åldrarna 3:11- 9:0 år. Instrument som användes var TROG-2 och ett False Belief-test av Sally Anne-design med tre olika betingelser: narrativ, tyst och distorsion. Utöver en False Belief-fråga ställdes också en kontrollfråga i varje betingelse. Testet administrerades med surfplattor. Tjugonio barn klarade samtliga kontrollfrågor. Deras poäng på respektive betingelse beräknades sedan och jämfördes med deras poäng på TROG-2. Resultatet visade att enbart i betingelsen narrativ hade personerna som klarade FB-frågan högre syntaktisk förmåga än de som inte gjorde det. I samtliga betingelser var deltagarna som klarade FB-frågan äldre och hade högre rå-poäng på TROG-2. Resultatet replikerade fynden i andra studier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)