Vid vägskälet : vart du kommer från påverkar vart du bör gå

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

Sammanfattning: SYSteam DTS AB är ett IT-konsultföretag etablerat i Borås. De har cirka 35 anställda,cirka 300 kunder och erbjuder verksamhetsanpassade helhetslösningar inom IT-området.Varje års affärsplan behöver som oftast skrivas ihop under en kort tid vilket medför attunderlaget kanske inte innehåller exakta och uppdaterade uppgifter. Tidsfaktorn påverkaralltså affärsplanens kvalitet.Genom att definiera den typiska kunden till DTS inom modebranschen fastställs likhetermellan kunderna. Därigenom går det att identifiera vilket typ av företag DTS inriktar sigmot och hur mycket pengar det finns kvar att tjäna på dem. Det är nu också möjligt attidentifiera företag som inte är kunder i dagsläget men som har stora likheter med dentypiska kunden, samt hur mycket pengar som finns att tjäna på dem. Informationenfungerar främst som beslutsunderlag för DTS gällande vilken affärsmöjlighet de börprioritera om att antingen satsa på att utöka försäljningen på befintliga kunder eller satsapå nya kunder.Uppsatsens syfte är att visa hur företag kan gå tillväga för att identifiera vissa styrkor ochframgångsfaktorer. Uppsatsen använder två olika synsätt, positivism och hermeneutikoch har ett empiriskt perspektiv då den tillämpar en deduktiv ansats. För att definiera dentypiska kunden och liknande icke-kundföretag samt försäljningsmöjligheter på demanvänds en kvantitativ datainsamlingsmetod. Även en kvalitativ metod används, närföretag som representerar den typiska kunden intervjuas för att ta reda på vad de anser fåut av samarbetet med DTS. Den teoretiska referensramen består av en genomgång avföretagsekonomiska begrepp, såsom SWOT-verktyget, DPM-matrisen och inre/yttreeffektivitet.Analysen visar att satsning på befintliga kunder är den bästa affärsmöjligheten.Anledningen är bland annat att DTS bör förstärka sitt varumärke och sin inre effektivitetinnan de satsar på nya kundrelationer. Dessutom är det både dyrare och svårare atterbjuda tjänster och produkter till icke-kundföretag då de redan har IT-leverantörer DTSmåste konkurrera ut. För övrigt är det även tidskrävande att arbeta upp nya arbetsrutineroch kundrelationer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)