Relationen mellan självkänsla och graden av sociala medier användning

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Hälsa och välfärd

Författare: Nyat Ghirmazion; Nathan Essayas; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sociala medier spelar stor roll i människors liv och närvaron på sociala medier är hög bland Sveriges befolkning. Tidigare forskning indikerar att det finns en negativ relation mellan sociala medier och självkänsla samt att kvinnor spenderar mer tid på sociala medier än män. Denna studie undersökte sambandet mellan självkänsla och graden av sociala medier användning, sambandet mellan kön och graden av sociala medier användning samt hur mycket av variationen i graden av sociala medier användning kan förklaras av kön och självkänsla. Data samlades in från 120 studenter genom enkäter. Pearson korrelationsanalyser visade ett signifikant negativt samband mellan självkänsla och graden av sociala medier användning, och att kvinnor använder sociala medier i högre grad utsträckning än män. En hierarkisk regressionsanalys visade att kön och självkänsla signifikant förklarade 5.3% av variationen i graden av sociala medier användning. Resultaten i studien kunde kopplas till tidigare forskning kring ämnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)