”Vi behöver ju inte dansa salsa på Dirty Dancing - viset” : En kvalitativ undersökning om idrottslärares arbete med kroppskontakt i rörelse till musik samt dans

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

Sammanfattning: Bakgrund: De senaste 50 åren har oron kring kroppskontakt mellan lärare och elev ökat vilket gjort att många pedagoger har ändrat i sitt utformande av undervisningen. Detta för att lärare vill skydda sig mot anklagelser utifrån om kroppskontakten går till på rätt sätt mellan lärare och elev. Syfte: Studiens syfte var att få förståelse för hur gymnasielärare i idrott och hälsa uttalar sig om kroppskontakt och utformar strategier i relation till kroppskontakt med elever i ämnesinnehållet rörelse till musik samt dans. Metod: I studien användes kvalitativa semistrukturerade intervjuer med totalt fyra utbildade gymnasielärare. Med hjälp av Foucaults begrepp diskurs och styrningsmentalitet kunde det insamlande materialet analyseras för att ge förståelse för lärares uttalanden om, och strategier för hur de hanterar kroppskontakt med eleverna i sin undervisning gällande musik och rörelse samt dans. Resultat: Studien visade att lärare uttalade sig om att de använde sig av kroppskontakten i ämnesinnehållet rörelse till musik samt dans för att utövandet kräver det och för att uppnå lärande hos eleverna. Lärarna talade om att de behövde bygga upp en stark tillit för att möjliggöra kroppskontakt där undervisning i rörelse till musik samt dans var på vårterminen och lärarna planerade innehållet utifrån de individuella eleverna. Resultatet i studien visade också att lärarna dansade på avstånd och under korta stunder med eleverna samt korrigerade eleverna hur utförandet går till. Lärarna vävde också in kroppskontakten efter ett tag med eleverna i undervisningen och försökte avdramatisera detta undervisningsinnehåll för att möjliggöra kroppskontakten. Slutsats: Studiens resultat hade likheter med tidigare forskning inom området kroppskontakt i ämnet idrott och hälsa. Detta utifrån hur lärarna uttalar sig om kroppskontakt och utformar strategier i relation till kroppskontakt i ämnet i stort. Mer forskning i ämnesinnehållet rörelse till musik samt dans behöver göras för att få en säkrare och en mer allmängiltig bild över hur lärare i idrott och hälsa arbetar med kroppskontakt. Vilket möjliggör ännu mer vägledning för andra lärare i deras arbete när det gäller detta område i undervisningen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)