Värdering av Varulager -En studie om vilka argument som ligger bakom handelsföretag inom konfektionsbranschens val av varulagervärderingsmetoder

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund och problem: Varulagret hos handelsföretag inom konfektionsbranschen är oftast en mycket omfattande och väsentlig post i deras omsättningstillgångar. Detta innebär att eventuella felvärderingar kan få en stor påverkan på resultatet. Därför är det viktigt att värdera varulagret med försiktighet. Det finns ett antal problem vid värdering av varulager och dessa är sammankopplade med de redovisningsval som företag gör. Handelsföretag inom konfektionsbranschen är särskilt känsliga vid värdering av sina varulager då deras varor styrs av trender, väderlek och säsongsvariation. Några handelsföretag vars resultat har påverkats av dessa faktorer är Kappahl, H&M och Lindex. Detta anser vi är intressant då det visar vikten att värdera varulager till rätt värde så att intressenterna inte får en felaktig bild av företags omsättningstillgångar och resultat. Detta leder fram till följande problemformulering: · Vilka argument ligger bakom handelsföretag inom konfektionsbranschens val av varulagervärderingsmetoder? Syfte: Huvudsyftet med uppsatsen är att undersöka hur handelsföretag inom konfektionsbranschen går tillväga vid värdering av varulager och vilka argument som ligger bakom handelsföretagens val av värderingsmetoder. Metod: Vi har valt att genomföra en kvalitativ undersökning då vår undersöknings problemformulering och syfte ämnar kartlägga hur handelsföretag inom konfektionsbranschen värderar sina varulager och vilka argument som ligger bakom dessa redovisningsval. För att kunna besvara vår problemformulering och uppfylla vårt syfte med undersökningen använde vi oss av primärdata bestående av fem stycken intervjuer. Resultat och slutsatser: Alla handelsföretag i vår undersökning använder sig av anskaffningsvärdet vid varulagervärdering. Detta anser vi tyder på en hög grad av legitimitet och tillförlitlighet då beräknandet av anskaffningsvärdet sällan innefattar subjektiva värderingar. Tre av företagen i vår undersökning använder sig av FIFU. Argumenten som företag nämner är affärssystemets begränsningar, metodens enkelhet, rättvisande bild samt kongruens. Vi har inte funnit några direkta redovisningssamband till varför företag har valt denna metod. Två av företagen i vår undersökning använder sig av vägt genomsnitt. Deras argument till valet är att de ansåg att metoden gav den mest rättvisande bilden av deras varulager samt att de har använt metoden länge och känner att de behärskar den. Valet av värderingsmetod anser vi inte påverkas av regelverken och dess olika organisationer IASB och BFN. Företagens storlek spelar ingen roll vid valen av värderingsmetoder, trots att tidigare studier visat på ett samband mellan metod och storlek. Vid valet av varulagervärdering tar företagen hänsyn till trender, väderlek och säsongsvariation på sina produkter, men detta påverkar inte valet av värderingsmetod. Den redovisningsprincip som handelsföretagen ansåg viktigast vid värdering av varulager är försiktighetsprincipen. Detta då ett övervärderat lager kan påverka företagens resultat och ge felaktig information till omvärlden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)