Att använda ett språkutvecklande arbetssätt : Delarna som behövs för att ge eleverna en bred ordförståelse och rikt ordförråd

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

Sammanfattning: I dagens samhälle är det viktigt att kunna kommunicera. För att en kommunikation ska kunna ske på ett bra sätt behövs en bred ordförståelse och rikt ordförråd. Syftet med studien i det här arbetet är att undersöka hur lärare och andra professioner runt eleverna arbetar språkutvecklande för att ge eleverna ett ökat ordförråd och ordförståelse samt om de använder sig av återkopplingsövningar för att stärka elevernas ordförståelse.Utifrån intervjuer med lärare, fritidspersonal och logoped samt genom en klassrumsundersökning i en åk 2 kommer syftet med studien undersökas. Resultatet av undersökningen var att ett av det vanligaste sättet att använda sig av ett språkutvecklande arbetssätt och ge eleverna ett brett ordförråd och rikt ordförråd var genom högläsning. Anledningen till det är att högläsningen ger möjligheten att gemensamt diskutera orden och betydelsen av dem samt att eleverna möter olika typer av texter där orden kan ha olika betydelser. Den vanligaste typen av återkopplingsövningar var genom att be eleverna återberätta information på olika sätt eller i olika sammanhang. Slutsatsen gällande återkopplingsövningar i klassrumsmiljö är att det är en viktig komponent för att se elevernas aktuella kunskaper. Däremot har den pågått under en för kort period för att se om eleverna har befäst några nya kunskaper.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)