Skolbiblioteket – stimulans för elevernas kunskapsutveckling?

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Jasmina Matic; [2011]

Nyckelord: Skolbibliotek; kunskapsutveckling; pedagog; skolbi;

Sammanfattning: Syfte och frågeställningSyftet med studien var att undersöka om pedagoger och elever upplever att ett bra fungerandeskolbibliotek stimulerar elevernas kunskapsutveckling i årskurs två utifrån deras upplevelseroch uppfattningar om ett skolbibliotek. För att få mitt syfte besvarat ställde jag mig trefrågeställningar som berörde mitt syfte. De frågeställningar jag ställde var: Hur påverkar skolbiblioteket eleverna i deras dagliga arbete? Hur kan skolbiblioteket förbättra kunskapsutvecklingen? Vilka erfarenheter av skolbibliotekets roll för att utveckla kunskapsutvecklingen finnshos eleverna?Metod och materialJag valde att gör en kvalitativ undersökning i form av intervjuer där jag intervjuade fyrapedagoger och åtta elever på två olika skolor. Materialet transkriberades först och sedantolkades materialet utifrån mina frågeställningar. Resultatet jag fick fram kopplade jag till mittsyfte och den tidigare forskning som finns om skolbiblioteket.ResultatResultatet visade att man såg väldigt positivt till skolbiblioteket och det användes på olika sätti undervisningen såsom läsning av skönlitteratur, läsning av faktalitteratur och att skrivaarbeten. Det visades sig att ett samarbete med en skolbibliotekarie skulle kunna hjälpa till medelevernas kunskapsutveckling på många sätt som t.ex. utveckla deras läsförmåga,läsutveckling, läslust, den språkliga medvetenheten, bibliotekskunskap ochinformationssökning både med hjälp av digitala och icke digitala resurser.Resultatet visade att ett skolbibliotek var en viktig resurs i undervisningen som pedagogernakunde ta del av för att främja elevernas kunskapsutveckling.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)