"Det är pojkar överallt!" : En studie om genus och maktpositioner i barnens fria lek

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Författare: Karin Nilsson; Malin Svensson; [2012]

Nyckelord: Genus; förskola; lek; makt och position;

Sammanfattning: Syftet med vår studie var att undersöka hur barn på förskolan upplever maktpositioner och roller i den fria leken med fokus på genus. Vi ville se om de rådande föreställningar som finns kring hur pojkar respektive flickor förväntas vara stämmer, då pojkar framställs som att ta mycket plats medan flickor kliver åt sidan. Genom både intervjuer och observationer har vi jämfört barnens uppfattningar med det vi såg i olika leksituationer. Studien utfördes på två förskolor under sammanlagt fem tillfällen. Resultaten visar att pojkarna oftast tog på sig roller som stora och starka medan flickorna intog mer lugnare roller. Genom intervjuerna framkom det att flickorna upplever att alla får bestämma när de leker. Pojkarna däremot ansåg att de hade en ledare i sina lekar. Trots detta var det flickorna som hade makten och bestämde över lekarna på förskolan, det fanns också alltid en tydlig ledare i lekarna. Ledaren var alltid en flicka i lekar där både pojkar och flickor deltog.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)