Att använda sina barn för att få bekräftelse är ganska naturligt egentligen : En intervjustudie om föräldrars förhållningssätt till dilemman som uppstår av sharenting

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

Sammanfattning: Denna uppsats är baserad på en kvalitativ studie utförd med syftet att bidra till förståelse för föräldrars dilemman kring sharenting och deras sätt att hantera dem. Definitionen av ordet dilemma, i denna uppsats, är att föräldrarna står mellan två olika val där båda valen kan leda till både positiva och negativa konsekvenser för barnet eller föräldrarna själva. Begreppet sharenting är enligt Statens medieråd (2021) när innehåll på barn publicerats på digitala plattformar av vuxna människor som tar hand om barnen, exempelvis föräldrareller lärare. Begreppet är en sammansättning av de engelska orden parenting och sharing, och det finns ingen svensk översättning. Forskningsfrågan undersöktes genom tolv semistrukturerade intervjuer med föräldrar som har minst ett barn i åldrarna 0–10 år samt kännedom om sociala medier. Studien identifierar tre dilemman: Att välja mellan att presentera sig själv eller att skydda sitt barns integritet. Att välja mellan att publicera innehåll trots ovisshet om konsekvensernaeller att avstå från att dela. Att välja mellan att konsumera andra föräldrars inlägg på sociala medier, som kan bidra till stärkt föräldraskap men också minskad självkänsla, eller att avstå från att konsumera. Dessutom identifierades två problem som föräldrarna står inför. Dessa problem är att det inte finns tydliga riktlinjer för hur man som förälder ska dela på sociala medier och att andra människor publicerar bilder på ens eget barn. De tillvägagångssätt som föräldrarna använder för att hantera ovanstående dilemman och problem är att avstå naket innehåll, undvika känsliga situationer, inte visa ansikten och att inte skriva om barnen specifikt, gällande problem i föräldraskapet. Andra tillvägagångssätt är att tänka utifrån barnets perspektiv, vad de hade kunnat läsa om sig själva utan att ta illa upp, och att tänka utifrån sig själv för att förstå vad barnet kan tycka är okej. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)