När IKEA kom till Karlstad : Var repositionering nödvändigt för existerande möbelhandlare?

Detta är en Magister-uppsats från Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

Författare: Malin Hoff; Ziba Zarei; [2008]

Nyckelord: Marknadsföring;

Sammanfattning: Det huvudsakliga syftet med uppsatsen är att undersöka hur etableringen av IKEA har påverkat den existerande möbelmarknaden i Karlstad. Avsikten är att analysera om existerande företag på marknaden har varit i behov av repositionering, och i så fall hur detta har skett. Undersökningen är gjord utifrån en kvalitativ metod, där utförandesättet personliga intervjuer har valts. De fem största möbelhandlarna i Karlstad har deltagit i undersökningen. Undersökningen har visat att IKEA främst har haft en positiv påverkan på möbelmarknaden i Karlstad. IKEA har medfört att kundtillströmningen till Karlstad har ökat, vilket gjort att även de redan etablerade aktörerna har fått fler kunder utifrån staden. Detta i sin tur har inneburit en ökad försäljning för ett par av företagen, samtidigt som de resterande inte märkt av någon skillnad. Dock har det från intervjuerna framkommit att ett av företagen, Sommarlagret, behöver repositionera sig i dagsläget. För att kunna vara långsiktigt konkurrenskraftiga ser vi dock att de flesta företagen bör vidtaga någon repositioneringsåtgärd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)