På vilka grunder väljer elever slöjdart?

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Anna Asklund; Elias Dawid; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning:Slöjd har behandlats som ett ämne i flera nya kurs- och läroplaner men är trots detta i praktiken ett skolämnefortfarande uppdelat i två; textilslöjd respektive trä- och metallslöjd. Enligt Nationella utvärderingen avgrundskolan 003. Ämnesrapport Slöjd Ämnesrapport 53. (005) ger något mer än hälften av Sverigeshögstadieskolor eleverna möjlighet att välja vilken av dessa två slöjdarter de vill arbeta med. Nationellt sett göreleverna könsstereotypa val, där den övervägande delen flickor väljer textilslöjd och pojkar väljer trä- ochmetallslöjd. På vilka grunder väljer eleverna vilken slöjdart de skall arbeta i? Vi har medelst fokusgruppsamtaloch efterföljande bearbetning, delvis grundad på Grundad teori, på två högstadieskolor undersökt vilka grundereleverna själva uppger. Vi har funnit att könsroller och genuskontrakt har en överväldigande inverkan påelevernas val av slöjdart. Vi anser att skolan bör beakta detta och framledes organisera ämnet ochundervisningen så att färre elever gör traditionella och könsstereotypa val.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)