Lärares arbete med läsförståelse i skolans tidiga år : En kvalitativ studie med fokus på flerspråkiga elever

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Denna studie undersöker F-3 lärares uppfattningar om hur läsförståelsestrategier påverkar elevers läsförståelse, särskilt för flerspråkiga elever. Genom fem semistrukturerade intervjuer och teoretiskt stöd från "The Literacy Engagement Framework (LEF)" av Jim Cummins, belyser studien strategiernas vikt och lärarnas förmåga att anpassa undervisningen. Resultaten understryker behovet av undervisningsmetoder och strategier för att skapa en inkluderande undervisningsmiljö där språkliga förutsättningar tas i beaktande. Vi kan dra slutsatsen att det används läsförståelsestrategier som gynnar både enspråkiga respektive flerspråkiga elever som har positiva effekter på elevernas läsförståelse. Vi kan även dra slutsatsen att det är viktigt med en differentierad och anpassad läsundervisning som tar hänsyn till språkliga skillnader. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)