Organisatoriskt främjande av idégenerering och kreativitet

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Författare: Anton BostrÖm; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: För att dagens företag ska vara konkurrenskraftiga måste de ständigt förbättra sina produkter och tjänster. För att lyckas måste de vara innovativa och kreativa i sin idégenerering, men också flexibla i sin anpassning till marknaden. Rapportens syfte är att redogöra vad företag kan göra för att främja idégenerering och kreativitet, samt vilka metoder och verktyg som bör användas. Projektet har genomförts med två studier; en litteraturstudie som lagt grunden till teorin och en empirisk studie av företag där semistrukturella personliga intervjuer utgör grunden för empirin. Projektgruppen bestod av fyra medlemmar som tillsammans intervjuade totalt åtta företag. Rapportens första delar inledning, teori och metod samt den gemensamma analysen och slutsatsen har utförsts som en grupp och resterande delar har varit individuella. Studien har delats upp i de fem huvuddelarna; företagsstrategi, företagsstruktur, stödmekanismer, innovationsfrämjande beteende och kommunikation. Det visade sig att företag inom teknikbranschen har en medvetenhet kring vikten av att skapa en kreativ miljö och skapandet av idéer. På flera punkter överrensstämde företagens arbetsmetoder och strukturer med den teori litteraturstudien gav. De tendenser studien kunnat visa är att större företag har en större del variation mellan avdelningarna till skillnad från de mindre där arbetet med idéfrämjande är mer konsekvent i verksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)