Sökning: "Relationsskapande"

Visar resultat 1 - 5 av 323 uppsatser innehållade ordet Relationsskapande.

  1. 1. ”DET ÄR SÅ VIKTIGT ÄNDÅ ATT VI FÅR DERAS PERSPEKTIV” Om familjerättssekreterares strategier för att göra barn delaktiga i vårdnadsutredningar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Sara Larsson; Elin Ebbesson; [2020-01-21]
    Nyckelord :barn; familjerätt; socialsekreterare; human-rights; delaktighet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka familjerättssekreterares tolkningar och strategier för att uppnå delaktighetskravet för barn i samband med vårdnadstvister. Därtill också undersöka hur uppfattningen av barnet från professionellas sida kan påverka hur familjerättssekreterarna möjliggör barns delaktighet samt vilka svårigheter som kan uppstå i delaktigheten. LÄS MER

  2. 2. MAN HAR VÄLDIGT ALLVARLIGA DISKUSSIONER I TVÄTTSTUGAN En kvalitativ intervjustudie om boendestödjares arbete med psykiskt funktionshindrades utveckling

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Tomas Pham Nilsson; [2020-01-16]
    Nyckelord :psykiskt funktionshindrade; boendestöd; återhämtning; utveckling; relationer;

    Sammanfattning : Det samhälleliga stödet till psykiskt funktionshindrade i Sverige har utvecklats under årtionden där så kallat “hopplösa fall” inom psykiatrin har kämpat för att skapa sig en plats i samhället. Denna studie syftar till att undersöka hur personalgruppen boendestödjare från den kommunala socialpsykiatrin erfar sitt arbete med att främja denna utvecklingsprocess för att psykiskt funktionshindrade ska kunna få en plats i samhället och leva som andra, eller hur man gör när detta inte går. LÄS MER

  3. 3. Inkludering av elever med autism - Vilka utmaningar möter lärare i undervisningen?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ewa Arvidsson; Annika Björkhede Ekroth; [2020-01-16]
    Nyckelord :Autism; Elevhälsa; Inkludering; Kommunikation; Kompetensutveckling; Organisation; Relation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilken kompetens och vilket stöd undervisande lärare anser sig i behov av för att undervisa elever med autism som är inkluderade i grundskoleklasser. Vilka utmaningar ser lärare i undervisningen? Vilken kompetens uttrycker lärare behov av? Vilket stöd av elevhälsans olika kompetenser och funktioner efterfrågar de?TeoriStudiens teoretiska ram utgörs av ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. ”Jag är inte där för att få betalt, jag är där för att jag bryr mig” – relationsskapandets roll i socialt arbete och dess förutsättningar enligt professionella

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för socialt arbete - Socialhögskolan; Stockholms universitet/Institutionen för socialt arbete - Socialhögskolan

    Författare :Sally Al-Tai; Ida Bragge; [2019]
    Nyckelord :relationship based practice; social work; child welfare; social service; school counseling; symbolic interactionism; self-awareness; human service organisations; street-level bureaucracy; Relationsskapande; socialt arbete; barn och unga; skolkurator; socialtjänst; symbolisk interaktionism; självmedvetande; människobehandlande organisationer; gräsrotsbyråkrati;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine the definition and meaning of a relationship-based social work, and what conditions are required for the professional to manage such. Based on seven qualitative interviews with professional social workers who work with children and adolescents, a thematic analysis was conducted based on the theoretical frameworks of Symbolic Interactionism and the organisational theories of Human Service Organisations and Street-Level Bureaucracy. LÄS MER

  5. 5. Fritidshemmets fysiska inomhusmiljö : En kvalitativ studie om legitimerade fritidslärares personliga uppfattning om inomhusmiljön på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lisa Larsson; Jessica van den Berg; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att få mer kunskap om hur lärarna arbetar med utformandet av de lokaler de har till sitt förfogande på fritidshemmet. Vi undersökte hur lärarna arbetade med att utforma den fysiska inomhusmiljön så den bidrar till elevernas lärande och relationsskapande. LÄS MER