Måltidssituationens sociala interaktioner : En kvalitativ studie om interaktionsmönster och förskolebarns reflektioner

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Den här studien syftar till att undersöka, och bidra med kunskaper om hur social interaktion under en måltidssituation yttrar sig, samt vilka villkor som bidrar alternativt inte bidrar till barns verbala språkutveckling på längre sikt. Genom att besvara vilka interaktionsmönster som måltiden präglades av samt ta del av barnens reflektioner kring måltidsmiljön blev det möjligt för oss att närma oss barns perspektiv, något som var en förutsättning för att förstå och sätta sig in i barns livsvärld. Empirin har samlats in på en förskola under en måltidssituation tillsammans med 4 barn i åldern 4-5 år samt 1 barnbiträde. Interaktionsanalysmetoden har använts för att besvara frågeställningarna i studien, detta genom att urskilja mönster av såväl verbal som icke-verbal interaktion mellan barn och barn samt mellan barn och barnbiträde. Resultatet av den här studien visar interaktionsmönster präglad av tillsägelser och uppmaningar från barnbiträdets. Resultatet visar även att barnen använde sig av olika strategier för att hantera för dem svåra situationer under måltidssituationen. Utifrån barnens perspektiv och barnbiträdets handlingar framgår att se hur barnbiträdet och barnen till viss del saknade ömsesidig interaktion, vilket i sin tur påverkade hur barn och barnbiträdet förstod varandra under måltidssituationen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)