Sökning: "icke-verbal interaktion"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden icke-verbal interaktion.

  1. 1. Interaktioner i förskolan : En kvalitativ studie om hur verbala och icke-verbala interaktioner förs i förskolans samlingssituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Linnéa Sandberg; Isabel Hübenbecker; [2023]
    Nyckelord :förskollärare; icke-verbal; interaktion; samling; verbal;

    Sammanfattning : Interaktioner har visat sig vara av betydelse för utveckling av människors kognitiva och sociala kompetens. Dock visar det sig finnas motsättningar i hur väl interaktioner skapas, görs och tas tillvara på av förskollärare. LÄS MER

  2. 2. Icke-verbal kommunikation i flerspråkiga utbildningsverksamheter för yngre barn : Ur en specialpedagogs och en logopeds synvinkel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Louise Palmgren; Emilia Thornblad; [2023]
    Nyckelord :Non-verbal communication; conscious non-verbal communication; younger children; multilingual activities; speech therapist; special education teacher; pragmatism; Icke-verbal kommunikation; medveten icke-verbal kommunikation; yngre barn; flerspråkiga verksamheter; logoped; specialpedagog; pragmatism;

    Sammanfattning : Icke-verbal kommunikation är ett viktigt komplement till det verbala språket, inte främst i utbildningsverksamheter med yngre barn. Syftet med studien är att undersöka en logopeds och en specialpedagogs syn på hur och om icke-verbal kommunikation används medvetet som ett pedagogiskt verktyg i flerspråkiga verksamheter för yngre barn och varför det används. LÄS MER

  3. 3. Snurrar med kroppen runt en lyktstolpe och tittar samtidigt upp mot himlen : En kvalitativ observationsstudie om hur de yngsta förskolebarnen interagerar multimodalt.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Malin Bele Palm; Matilda Andersson; [2023]
    Nyckelord :Multimodalitet; Interaktion; Förskola; Yngsta barnen; Icke-verbal kommunikation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur de yngsta förskolebarnen använder olika kommunikativa resurser i interaktion under en dag på förskolan. Frågeställningen som studien utgår ifrån är: Hur interagerar de yngsta förskolebarnen multimodalt i spontana aktiviteter?Studien är en kvalitativ studie där empirin samlats in via barnobservationer från tre förskoleavdelningar med åldern 1-3 år. LÄS MER

  4. 4. Måltidssituationens sociala interaktioner : En kvalitativ studie om interaktionsmönster och förskolebarns reflektioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Linnea Gustafsson; Sara Svensson; [2023]
    Nyckelord :children s perspective; interaction; interaction pattern; mealtime situation; non-verbal interactions; preschool; social interaction; verbal interaction.; barns perspektiv; förskola; icke-verbal interaktion; interaktionsmönster; måltidssituation; social interaktion; verbal interaktion.;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka, och bidra med kunskaper om hur social interaktion under en måltidssituation yttrar sig, samt vilka villkor som bidrar alternativt inte bidrar till barns verbala språkutveckling på längre sikt. Genom att besvara vilka interaktionsmönster som måltiden präglades av samt ta del av barnens reflektioner kring måltidsmiljön blev det möjligt för oss att närma oss barns perspektiv, något som var en förutsättning för att förstå och sätta sig in i barns livsvärld. LÄS MER

  5. 5. Kommunikationens betydelse för omvårdnaden i livets slut : En litteraturstudie

    M1-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Johanna Bengtsson; Wilma Håkansson; [2022]
    Nyckelord :Communication; End-of-life; Experience; Nurse; Nursing; Erfarenhet; Kommunikation; Livets slut; Omvårdnad; Sjuksköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Kommunikation består av både verbal och icke-verbal kommunikation. Omvårdnaden i livets slut innefattar såväl patient som anhöriga och det kan innebära att sjuksköterskan ska ha en stödjande funktion åt såväl patient som anhörig, lindra symtom och se till så att patientens värdighet och integritet bevaras. LÄS MER