”Det som skvalper omkring i hjärnan är det som kommer ut.” : En intervjustudie av kompositionsprocessen i folkmusik.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att ta reda på hur kompositörer inom genren svensk folkmusik idag går till väga när de komponerar ny musik, hur deras arbetsprocess ser ut och vilka arbetssätt de använder sig av. Det teoretiska perspektivet är hämtat från Stan Bennet och Max Grafs tidigare forskning om hur kompositionsprocessen ser ut för kompositörer inom konstmusikgenren. Ett didaktiskt perspektiv används också som utgångspunkt. Bakgrunden till arbetet baserar jag på tidigare forskning om kompositionsprocessen, forskning om gehörsmusik och kreativitet och idé-skapande. Jag ser även till vikten av att tränas i sitt divergenta tänkande som komponerande innebär. Undersökningen har gjorts genom kvalitativa intervjuer med tre kompositörer inom genren svensk folkmusik. Studien fokuserar på deras respektive processer och ifall det finns gemensamma drag de tre kompositörerna emellan. Resultatet visar att processen kan se väldigt olika ut, och att såväl intuitivt eller omedvetet som aktivt och medvetet komponerande sker. Något som är viktigt för kompositionen är att det finns en naturlighet i processen, att låten inte ska vara framtvingad även om kompositören arbetar aktivt med komponerandet av låten, samt att arbetsprocessen är individuell på så sätt att varje kompositör kan ha flera tillvägagångssätt Slutligen diskuteras även hur komponering kan användas i en undervisningssituation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)